3 pravidla, co udělat s nemovitostí při prodeji

Napsal Radek Brila

A je to tady! Opouštíte hnízdo a ať už vás k tomu vedlo cokoliv, potřebujete ho prodat co možná nejvýhodněji. Co teď s tím? Přestavovat ho pro někoho jiného se vám nechce - pochopitelně, protože to vlastně vůbec nemá smysl. Rozhodně ho také nemůžete přemístit do atraktivnější lokality. Můžete tedy vůbec něco udělat?

Samozřejmě! A zde je pár základních rad, kterými byste se při prodeji měli řídit. Pokud chcete nalákat potenciálního kupce, kromě ceny je důležitá i prezentace. A to nejen prezentace v inzerátu, která je úkolem vašeho realitního makléře. Zcela zásadní je totiž i prezentace při prohlídkách, kterou máte do značné míry ve svých rukou vy.

Mějte na paměti, že kupující se v této fázi již do značné míry rozhodují srdcem. Rozum, počty a rodinné porady je dovedly na váš práh, a až jej přejdou, měli by se rozhlédnout a cítit, že tohle jednou bude jejich domov. Ne nadarmo se říká, že “až ho poprvé uvidíte, budete vědět, že jste ho našli”. Čím více se ovšem budou cítit jako na návštěvě, tím méně se mohou cítit jako doma. 

První pravidlo tedy zní: Odosobněte byt co nejvíce to jde

Můžete se z něj už odstěhovat? Udělejte to. Není to ve vašich možnostech? Pokuste se alespoň odstranit vše, co by vás mohlo připomínat. Je normální, že chceme žít obklopeni svými věcmi a vzpomínkami, ale v tomto případě je méně skutečně více. V momentě, kdy byt vypadá jako z katalogu Ikea, podvědomě toužíme si ho koupit a odvézt v kartonových krabicích z obchodu.

Zbavte se všech keramických slonů, hrnečků po babičce, chlupaté deky na gauči, nepotřebných knih, hraček, magnetek na lednici, sušených růží ze svatby, rodinných obrázků a čehokoliv, co byste v katalogu nenašli. Zabalte to do krabic a odneste do sklepa nebo alespoň ukliďte do kumbálu či uzavíratelné skříně. V novém si to zase hezky vybalíte, ale do té doby to bez nich můžete vydržet. Problematické v tomto ohledu bývají například kuchyně a koupelny. Zkuste si udělat revizi všech lahviček a dalších věcí, které zde máte nastálo venku. Uvidíte, že když se vám jich část podaří protřídit, prostor znatelně prokoukne (a i vašemu oku se uleví).

Pravidlo číslo dva: Ukliďte. Přílišná hygiena může i škodit, ne však při prodeji domu

Naštěstí nebudete mít tolik práce, protože jste už všechno nepotřebné odstranili. Pro případ neplánovaných prohlídek je potřeba udržovat pořádek neustále, před focením a plánovanými prohlídkami pak dvojnásob. Ukliďte si tak, jako kdyby měla přijet vaše tchýně. Umyjte každou plochu, vyčistěte spáry mezi dlaždicemi, okna se musí blýskat a váš pes bude nosit čtyři bačkory, aby po příchodu domů nezacapkal vycíděnou podlahu. Potenciální kupující pak bude mít pocit, že když si koupí zrovna ten váš byt, bude v něm mít taky tak hezky uklizeno.

Není váš dům zrovna tři týdny po rekonstrukci? Opravte, co můžete – to je naše pravidlo číslo tři

Nikdo netvrdí, že máte zrovna dávat novou fasádu, protože stávající je už zašedlá, ale některé věci udělat můžete. Zvlášť, pokud se stěhujete a nemovitost zůstává prázdná. V takovém případě pak většinou mají smysl například tato opatření:

Prvním krokem je vybílení. Názory na barevnost pokojů se liší, ale s bílou nemůžete nikdy šlápnout vedle. Bílá je univerzální. Někdo třeba v místnosti nechce bílou, protože místnost pak vypadá zbytečně velká a neútulná, ale vězte, že když jí chcete prodat, nikdy není dost velká na to, aby nemohla vypadat větší. Co se nemovitostí týče, na velikosti rozhodně záleží. Další plus bílé barvy je, že působí čistě a kupující přeci chtějí kupovat nemovitost, která působí čistě.

Další poměrně levnou a výraznou renovaci můžete provést s podlahovými krytinami. Nové lino či koberec moc nestojí, ale váš panelákový byt díky nim bude mít nádech rekonstrukce. Vy možná máte jistou nostalgii k té zelené skvrně na koberci, kde si váš prcek poprvé hrál s vodovkami, ale na potenciálního nového majitele by takový efekt zcela určitě neměla.

V interiéru se zbavte rozbitých a nedodělaných věcí, zkuste zamaskovat díry ve zdi po starých poličkách, se kterými jste se po letech naučili žít. Máte-li zahradu, pořádně jí posekejte, vyplejte, zameťte chodníčky a zdůrazněte její silné stránky. Jak vidíte, některé drobné náklady mohou ve výsledku výrazně pohnout cenou, za kterou nemovitost prodáte. Jiné, třeba vyšší, vám nijak nepomohou. Poraďte se s námi, které změny má smysl dělat a které ne.

Alžběta Brilová

3 zdroje mylných představ prodávajících o ceně

Pojďme se podívat, kde berou někteří prodávající inspiraci ke svým příliš vysoko naceněným nemovitostem.

Číst více

Radek Brila

Jak reagovat na požadavky nájemníků v souvislosti s COVID...

Bezprecedentní situace, ve které jsme se všichni ocitli. Jak postupovat s vašimi nájemníky?

Číst více

Radek Brila

Ex-AirBnB byty. Stojí to za to?

Centrum Prahy se vylidnilo a s ním i turistické byty. Jsou tedy na bydlení?

Číst více

 

Designed by Brand Manufacture, developed by LeWeSt.cz