Realitní makléř vs. lokální realitní makléř

Napsal Radek Brila

Je lepší, když se váš makléř specializuje na konkrétní lokalitu, nebo když působí všude (a vlastně nikde)? 

Plánujete-li prodat nebo pronajmout nemovitost, dříve či později se pravděpodobně dostanete do fáze, kdy usoudíte, že je přínosné najmout si realitní kancelář, respektive makléře. Těch je na trhu opravdu požehnaně (dle ČSÚ dokonce až 15 tisíc). Ale jak najít takového, který prodá vaši nemovitost rychle a za maximální cenu? Na tyto otázky neexistuje jednoznačná odpověď, kvalita výsledku se bude vždy odvíjet od konkrétního člověka, se kterým budete jednat. Jedním z parametrů, podle kterých byste měli vybírat, je také zkušenost makléřů s vaší lokalitou.

Jakkoliv je pravda, že realitní makléř musí být v první řadě dobrý obchodník a marketér, určitě bych neopomíjel zkušenosti daného makléře s vaší lokalitou. Obecné rady při nákupu či prodeji nebo pronájmu nemovitosti vám poskytne každý makléř, ale jen specialista nabídne maximální přidanou hodnotu. Dané prostředí zná dokonale, velmi pravděpodobně tam také i sám žije, viděl ve vašem sousedství daleko víc nemovitostí, než kolik budete mít šanci vidět vy a zejména zná místní infrastrukturu, sleduje vývoj lokality a zná její směřování do budoucna. Ví, v jakém stavu jsou zde domy či byty, ví o plánované výstavbě, může vás informovat o reálných výhodách či naopak úskalích konkrétního prostředí, pomůže vám vyvarovat se slepých uliček a dokáže navrhnout i takovou cenu, která bude opravdu odpovídat tržní hodnotě nemovitosti. Jednoduše, díky úzké specializaci má přehled o vývoji cen v lokalitě a čase a ví, jak na ně trh reaguje. Disponuje také vlastní cenovou mapou a dost možná i kontakty na konkrétní poptávající, se kterými již jednal ohledně jiných nemovitostí v daném místě. V neposlední řadě také působí na sociálních sítích, což mu při správném zacílení do lokality přináší určitou autoritu, ze které vy jako jeho klienti můžete těžit.

Při spolupráci s makléři, kteří se snaží obchodovat nemovitosti po celém kraji nebo celé republice, něco takového samozřejmě očekávat nelze. Jeden člověk nemůže být specialistou na všechny kraje, všechny obce a všechny jejich čtvrti. Může se pak snadno stát, že se budete marně snažit prodat nemovitost za cenu, která bude nadhodnocená, jakkoli by byla vítaná. Bohužel i kupující mají své priority a cena je pochopitelně jednou z nich. Není výjimkou, že nadhodnocená nemovitost se prodává i několik let. A uznejte, že by bylo poněkud nepříjemné také naopak prodat dům rychle a následně zjistit, že jste mohli utržit daleko vyšší částku.

Necháváte-li si poradit v restauraci či vinárně od číšníka, radíte-li se před nákupem elektroniky s prodavačem, stejně tak nepodceňujte výběr makléře, který vás bude zastupovat při řešení dost možná největší transakce vašeho života. Konec konců, jste to právě vy, kdo může těžit ze zkušeností opravdového profesionála.

Alžběta Brilová

3 zdroje mylných představ prodávajících o ceně

Pojďme se podívat, kde berou někteří prodávající inspiraci ke svým příliš vysoko naceněným nemovitostem.

Číst více

Radek Brila

Jak reagovat na požadavky nájemníků v souvislosti s COVID...

Bezprecedentní situace, ve které jsme se všichni ocitli. Jak postupovat s vašimi nájemníky?

Číst více

Radek Brila

Ex-AirBnB byty. Stojí to za to?

Centrum Prahy se vylidnilo a s ním i turistické byty. Jsou tedy na bydlení?

Číst více

 

Designed by Brand Manufacture, developed by LeWeSt.cz