Jak probíhá běžná realitní transakce

Napsal Radek Brila

Převážná většina z nás se ve svém životě k prodeji či nákupu nemovitosti dostane jen párkrát. Nepopiratelně by se mohlo jednat o stresující období. Kolik papírování, náročného rozhodování a riskování to obnáší vám jistě rád poreferuje každý, kdo si tím prošel na vlastní pěst. Pokud vás ale zajímá, co můžete očekávat od spolupráce s realitní kanceláří, respektive s realitním makléřem (nikoliv realitním zprostředkovatelem) a jaká by byla v tom kolotoči vaše role, připravili jsme pro vás popis celého procesu.

Ať už jste se k nám dostali díky referenci od vašeho známého, což je nejčastější případ, nebo jste nás našli jakkoliv jinak, např. prostřednictvím sociálních sítí, prvním krokem vždy je nás kontaktovat, případně kontaktovat přímo některého z našich makléřů a domluvit si nezávazné setkání.

Vhodným místem pro toto setkání je samozřejmě přímo daná nemovitost, zároveň vás ale také rádi uvítáme v naší kanceláři, kde vám na různých marketingových materiálech již prodaných nemovitostí můžeme nejlépe demonstrovat způsob naší práce.

Na schůzce spolu probereme danou situaci, nastíníme vám průběh celé spolupráce a její možnosti. Zhodnotíme spolu nemovitost, její stav a právní stránku věci. Následně od nás do pár dnů dostanete nabídku spolupráce, obsahující ocenění nemovitosti, marketingovou strategii prodeje a případné tipy jak nemovitost nejlépe připravit na prodej. Celou transakci spolu důkladně prodiskutujeme, vše si odsouhlasíme a uzavřeme Smlouvu o zprostředkování prodeje nemovitosti.

V tuto chvíli již začínáme na prodeji aktivně pracovat. Jelikož dbáme na vysokou úroveň prezentace, pouštíme se do přípravy marketingových materiálů dané nemovitosti. To jsou např. profesionální fotografie, videoprohlídky či brožury.

V momentě, kdy jsou marketingové materiály připravené, začínáme pracovat na zveřejnění nabídky. Každá nemovitost vyžaduje malinko jiný způsob uvedení na trh. Jaký konkrétní je pak vhodný pro vaši nemovitost, vám rád sdělí jeden z našich makléřů. Obecně samozřejmě prezentujeme nemovitost na různých serverech, rozesíláme nabídku hledajícím zákazníkům, prezentujeme ji ve vaší lokalitě a prostřednictvím sociálních sítí cílíme na potenciální kupující.

Díky našemu výkonnostnímu marketingu nemovitostí se zpravidla velmi záhy setkáváme s prvními zájemci o koupi vaší nemovitosti. Budete-li si to přát, můžete být přítomni i u prohlídek, ale není to nutné. Pokud je nemovitost prázdná, tak prohlídky téměř vždy probíhají bez přítomnosti majitele. Na prohlídkách zájemce seznamujeme s technickým stavem nemovitosti, probíráme společně i právní stav nemovitosti, způsob financování a termíny. Zároveň také umíme být kupujícím prostřednictvím spolupracujících finančních poradců nápomocni při financování koupě vaší nemovitosti. Díky tomu jsme partnerem kupujícího i prodávajícího zároveň, takže známe všechny potřebné informace na obou stranách. Zkrátíme tak nutnost vzájemné zdlouhavé komunikace, dotazování, předávání informací a dohadování na nejmenší možnou úroveň a přispíváme tak k hladšímu a rychlejšímu průběhu, než by tomu bylo v jiném případě.

Ve chvíli, kdy některý ze zájemců projeví zájem o koupi vaší nemovitosti, uzavřeme všichni společně rezervační smlouvu. Ta bývá trojstranná a jsou v ní definovány základní informace o transakci, a sice kdo, co, komu, za kolik, do kdy, jak a co se stane, když k transakci nedojde. Spolu s podpisem rezervační smlouvy kupující skládá rezervační poplatek, který prodávajícímu zaručuje, že se jedná o vážného zájemce, se kterým se transakce uskuteční. V tuto chvíli se zájemce o koupi mění na kupujícího. Po podpisu rezervační smlouvy již dále neprobíhají prohlídky s dalšími zájemci. Ti jsou informováni, že nemovitost je rezervovaná, není k dispozici a její status měníme také ve všech prezentacích.

Rozhodne-li se kupující financovat nemovitost hypotečním úvěrem, pak rezervační lhůta slouží i k vyřízení všech kroků, nutných k zajištění úvěru a zároveň se také komunikuje finální znění kupní smlouvy a smlouvy o úschově kupní ceny. V tomto ohledu jsme schopni zařídit téměř všechny možnosti úschovy, tedy úschovu advokátní, notářskou, případně bankovní. Z důvodu transparentnosti však jednoznačně odmítáme úschovu kupní ceny u realitní kanceláře. To je jediný způsob úschovy kupní ceny, který nejsme schopni realizovat.

Rezervační lhůta je završena podpisem kupní smlouvy a s ní souvisejících dokumentů, jako je smlouva o úschově, případně úvěrová smlouva a s ní související zástavní smlouva. Všechny listiny následně předkládáme katastrálnímu úřadu a v případě zajištění úvěru také danému peněžnímu ústavu.

Jakmile je zapsáno vlastnictví kupujícího na katastrálním úřadě, nezbývá než vyplatit kupní cenu z úschovy na účet prodávajícího. Většinou bývá na připsání kupní ceny na účet prodávajícího navázánalhůta pro předání nemovitosti, není-li sjednáno jinak. Tato lhůta je již podchycena v rezervační a kupní smlouvě, takže dopředu jsou všechny strany schopny predikovat období, kdy by k předání mělo dojít. Nový majítel si nemovitost převezme na základě předávacího protokolu, zahájí se převod energií a tím je celá akce ukončena.

Přejeme si spokojené zákazníky, kteří nás doporučí dál a my budeme moci být pyšní na svou práci. Vystresovaný klient zavalený papíry, kterým nerozumí, a problémy, které nechce či neumí řešit, se ovšem jen těžko dá ohodnotit jako spokojený. Naším cílem proto je zajistit vám kompletní služby, být vašimi partnery v průběhu celé transakce, od první schůzky až po předání nemovitosti a ideálně i při dalších realitních transkacích vašich nebo vašich známých. Jedním obchodem to pro nás totiž nekončí, ale začíná. Díky kombinaci našich znalostí, zkušeností a marketingových nástrojů vám v důsledku vyděláme peníze a ušetříme vám jak starosti, tak i čas.

Alžběta Brilová

3 zdroje mylných představ prodávajících o ceně

Pojďme se podívat, kde berou někteří prodávající inspiraci ke svým příliš vysoko naceněným nemovitostem.

Číst více

Radek Brila

Jak reagovat na požadavky nájemníků v souvislosti s COVID...

Bezprecedentní situace, ve které jsme se všichni ocitli. Jak postupovat s vašimi nájemníky?

Číst více

Radek Brila

Ex-AirBnB byty. Stojí to za to?

Centrum Prahy se vylidnilo a s ním i turistické byty. Jsou tedy na bydlení?

Číst více

 

Designed by Brand Manufacture, developed by LeWeSt.cz