5 věcí, které realitním makléřům nejčastěji vyčítáte

Napsal Radek Brila

Následující řádky jsou určeny zájemcům, tedy těm, kdo mají zájem koupit nebo si pronajmout námi nabízenou nemovitost. Možná se i vám stane, že byste realitním makléřům za něco nejraději zakroutili krkem. Čtěte dále a zjistíte, že v tom jednak nejste sami a jednak, že možná makléři mají pro své jednání důvod :)

Občas se nám nechce udělat prohlídku o víkendu

Prosím za sebe i všechny kolegy z oboru: berte nás jako obyčejné lidi. Máme rodiny, máme koníčky a občas jsme prostě vážně unavení. Víkendy představují pro nás, stejně jako pro většinu z vás, jediný čas, kdy můžeme být se svými milovanými anebo si prostě "jen" odpočinout. S rozvojem moderních komunikačních technologií je trocha klidu a nějaká ta duševní očista potřeba čím dál více. Jakkoli chápeme váš pohled: "Co by mu udělalo, kdyby tam se mnou zajel v sobotu nebo v neděli?", realita je taková, že tuto otázku občas vznáší více zájemců najednou a obsadit prací každý víkend opravdu nelze. Navíc byste určitě neakceptovali, kdybychom dva pracovní dny vůbec nekomunikovali, abychom si vykompenzovali pracovní víkend :)

Prozradím vám pak ještě jednu věc: každý zkušený makléř pozná opravdového zájemce. A statisticky je téměř nemožné cokoli pronajmout nebo prodat o víkendu, protože víkendoví zájemci chodí na prohlídky pouze ve svém volném čase a v drtivé většině případů jim chybí drive opravdového kupce. S oblibou říkám, že když jednáte přímo s developerem nebo s bankou ohledně financování, děje se tak ve standardní pracovní době a vy si také musíte vyšetřit čas, protože v neděli vám kancelář k jednání nikdo neotevře.

Velmi nerad bych vytvořil dojem, že nikdo z nás nikdy neudělá víkendovou prohlídku nebo že se vám nepokusíme vyjít vstříc jak jen to bude možné. Ale snad vám tento text objasnil, že ne vždy to jde, a že se nejedná o samoúčelnou neochotu.

Téměř nikdy se nám nechce udělat prohlídku za tmy

Celou jednu polovinu každého roku s železnou pravidelností někomu vysvětluji, že je nutné prohlídku realizovat ještě za denního světla, tj. v závislosti na konkrétním měsíci před 18:00, před 17:00 nebo i před 16:00 hod. Je to proto, že ve 100 % případů na konci prohlídky uslyším: "Určitě bychom měli zájem, ale vážně bychom to ještě potřebovali vidět za světla." Platí totiž, že nikdo nekoupí byt (ani dům), který neviděl za denního světla. Vůbec nikomu to nevyčítám, i já jsem k tomuto poznání došel časem a zkušeností, jen moc prosím, dejte na mě, když vám říkám, že to za tmy nemá smysl :)

Nedovoláte se nám X dovoláte se do call centra

Práce realitního makléře je do značné míry terénní. Nezvednutý hovor ve většině případů znamená, že máme jednání, jsme na prohlídce nebo nabíráme novou nemovitost do nabídky. Uznejte, že ten s kým v tu chvíli jsme, by zřejmě neocenil, kdybychom si vyřizovali každý hovor - a že makléři zvoní telefon opravdu neuvěřitelně často. V nejbližší možné chvíli vám zavoláme zpět.

Alternativou je komunikace prostřednictvím call centra. Pak nám ale zase často vyčítáte, že call centrum je neosobní, a že jste odkázáni na komunikaci s někým, kdo nemovitost, o kterou máte zájem, nikdy ani nenavštívil a ví o ní jen to, co vy - tedy číslo zakázky a to, co je zveřejněno na webu.

Vzhledem k tomu, že se stále ještě nedokážeme naklonovat, nemá tento problém jiné řešení, než vaše pochopení a trpělivost.

Inzerujeme rezervované nemovitosti

Je běžnou praxí, že co nejdříve po podpisu rezervační smlouvy (více o nich zde a zde) původní inzerát opatříme viditelným označením REZERVOVÁNO. Ptáte se, proč někdy nemovitost necháváme ještě pár dní v inzerci? Odpověď je jednoduchá. Existují totiž různé realitní softwary, které stahují data z inzerce, shromažďují je a vytvářejí z nich cenové mapy, které pak zpět prodávají realitním kancelářím. Realitní kanceláře nebo makléři, kteří tento nástroj využívají, pak mají poměrně přesný přehled o tom, co se kde nabízelo, za kolik, jak dlouho a za kolik se to nakonec prodalo.

Z těchto informací pak mohou těžit prodávající tím, že jim makléř přinese dobře zpracovanou tržní analýzu podepřenou jasnými daty. A z toho pak v konečném důsledku těžíte i vy jako zájemci (kupující), neboť se na trh nedostávají nesmyslně předražené nemovitosti.

Někdy navyšujeme cenu v reakci na vývoj nabídky

Ano, tohle se děje a i pro toto jednání máme důvod. Víte, spousta zájemců má pocit, že automaticky mají nárok na slevu a není jim hloupé si o ni říct ani tam, kde to nemá opodstatnění. Když se ale stane, že je naopak zájemců více, jak jinak je máme rozsoudit, než podle výše jejich nabídky a eventuálně způsobu financování? Máme prodat prvnímu zájemci? A to je kdo? Ten, kdo první volal nebo ten, kdo první psal mail nebo byl snad první na prohlídce, ačkoliv třeba volal jako poslední? Uznejte, že to ani spravedlivěji nejde, než dát všem stejnou příležitost vyjádřit se a podat nabídku.

---

A s jakým jednáním realitních kanceláří, které vám nebylo po chuti, jste se setkali vy? Dejte nám vědět, rádi se poučíme anebo si s vámi o vašich výtkách popovídáme.

Alžběta Brilová

3 zdroje mylných představ prodávajících o ceně

Pojďme se podívat, kde berou někteří prodávající inspiraci ke svým příliš vysoko naceněným nemovitostem.

Číst více

Radek Brila

Jak reagovat na požadavky nájemníků v souvislosti s COVID...

Bezprecedentní situace, ve které jsme se všichni ocitli. Jak postupovat s vašimi nájemníky?

Číst více

Radek Brila

Ex-AirBnB byty. Stojí to za to?

Centrum Prahy se vylidnilo a s ním i turistické byty. Jsou tedy na bydlení?

Číst více

 

Designed by Brand Manufacture, developed by LeWeSt.cz